Klett

02.04.2018, 11:25

Plodonosne kartice za učenje

Đaci generalno slabo uče nepoznate reči, ali teško im ide i uvežbavanje sadašnjeg i prošlog vremena u nemačkom jeziku. 

Naši učenici generalno slabo uče nepoznate reči, a manjkavost u rečniku koči svaki drugi napredak. U nastavi nemačkog jezika sa učenicima od petog do osmog razreda primena nekoliko taktika za uvežbavanje daje soldne rezultate. Od pre oko dve godine, za učenje reči primenjujem platformu „Quizlet” na internetu. Na veb-stranici www.quizlet.com generišu se kartice za učenje koje imaju dve strane. Često ih primenjujem sa učenicima za lakše savladavanje nepoznatih reči iz lekcija. 

Kako se radi sa platformom „Quizlet”? Za prvi put potrebno je da se registrujete i onda stalno imate pristup svojoj stranici i mogućnost da pravite setove kartica za učenje. Ove kartice nisu novina u metodici učenja stranog jezika. Ideja da sa jedne strane stoji zadatak a sa druge rešenje primenjuje se u realnom svetu već decenijama, ali ovde je to urađeno u digitalnom obliku što je našim učenicima veoma zanimljivo. Set kartica se pravi veoma jednostavno, za to postoji uputstvo. Za učenje nepoznatih reči taktika je da sa jedne strane kartice bude reč na nemačkom jeziku, a sa druge prevod na srpski uz odgovarajuću sliku. Kada se set jednom napravi, učenici mogu da mu pristupe sa svog profila na „Quizletu” pomoću kompjutera ili istoimene aplikacije na mobilnom telefonu.

Jedan set kartica koristi se za više raznih aktivnosti: pregled, upisivanje tačnih odgovora, testiranje, igru spajanja parova… Aktivnosti su uglavnom namenjene samostalnom učenju kod kuće. Kao administrator seta kartica, nastavnik može da prati ko je kada i koliko vežbao sa setom, pa da na osnovu toga pohvali ili opomene učenike.

Postoji i „Quizlet Live”, veoma interesantna aktivnost namenjena radu u učionici, za koju je potrebno da nastavnik na raspolaganju ima interaktivnu tablu, odnosno veliki ekran koji učenici mogu da vide, a učenici treba da imaju mobilne telefone sa internetom. U ovoj aktivnosti đaci rade u timovima i takmiče se ko će prvi spojiti sve parove kartica.

Ovu metodu za učenje reči primenjujem nešto više od dve školske godine i kod učenika sam primetila veliko poboljšanje u razumevanju pročitanih i odslušanih tekstova. Kao sjajan rezultat navodim da je u testiranju sprovedenom na kraju osmog razreda oko 60 odsto ispitanih učenika ostvarilo A2 nivo znanja jezika u veštinama razumevanja pročitanog i odslušanog teksta. 

Što se tiče gramatičkih partija, našim učenicima teško ide uvežbavanje sadašnjeg i prošlog vremena. Taj problem sam, u velikoj meri, otklonila takođe pomoću kartica za učenje, ali u realnom svetu. Učenici sami prave kartice tako što na jednoj stranici papira pišu rečenicu u prezentu, a sa druge istu tu rečenicu u perfektu. Kada napravimo dovoljno kartica (recimo toliko da po svakom učeniku imamo po dve-tri), proverim da li su tačne, a onda se učenici bave aktivnošću „Klassenspaziergang” (šetnja po odeljenju). Svi ustaju i prilaze drugima. Rade u parovima. Kartice drže tako da je prema učeniku preko puta okrenuta stranica sa prezentom i on treba da pročita rečenicu i prebaci je u perfekat, a učenik koji drži karticu ima rešenje na poleđini i pomaže.

Kada propitaju jedan drugog, učenici razmenjuju kartice i formiraju nove parove sa nekim drugim đacima i karticama. Cilj je da se susretnu sa što više učenika i kartica. Aktivnost se završava kada nastavnik primeti da su učenici došli u susret sa većinom kartica i da im je postalo dosadno. Ova aktivnost može se primeniti doslovno na bilo šta što želimo da uvežbamo i učenicima je veoma interesantna, jedini problem je što su tokom aktivnosti bučni.

Radi poboljšanja vokabulara, izgovora i razumevanja jezika prema sluhu, takođe često koristim internet, konkretno stranicu „Step into German” Gete instituta, na kojoj se nalaze didaktizirane nemačke pop pesme. Izbor je prilično veliki. Svaku pesmu prate radni listovi razvrstani po nivoima znanja (A1-V2). Aktivnost je učenicima veoma interesantna jer otkrivaju popularnu muziku u Nemačkoj, a u jezičkom smislu primećujem poboljšanje vokabulara i razumevanja onoga što čuju. Jedina mana ove metode je što je od tehničkih preduslova potrebno da u učionici imamo interaktivnu tablu, veliki ekran ili platno sa zvučnicima, da možemo da pustimo video-spot pesme. Takođe je potrebno štampati dosta radnih listova, ali tu radi štednje papira preporučujem da se učenicima zadaje da zadatke rade u parovima.

 

Larisa Stambolija

Nastavnica nemačkog jezika u OŠ „Kralj Petar Prvi” u Beogradu, voli inovacije u nastavi i stalno istražuje taktike kako da učenike što više motiviše za učenje. Saradnik je Gete intututa u Beogradu, gde honorarno drži kurseve nemačkog jezika za decu i odrasle.